دانلود فیلم ماهورا
دانلود فیلم ماهورا
دانلود فیلم ماهورا با کیفیت Full HD + نقد فیلم منتشر شد.
موضوع (ژانر): درام، جنگی، عاشقانه
مدت زمان : 90 دقیقه
سال ساخت : 1395
مخاطب: بزرگسال
محصول کشور: ایران
کارگردان: حمید زرگرنژاد
تهیه کنندگان: علیرضا جلالی و حمید آخوندی
بازیگران: ساعد سهیلی، میترا حجار، کامران تفتی، بهاره کیان افشار…
خلاصه داستان فیلم ماهورا:
خلاصه داستان: فیلم ماهورا ، روایتگر داستانی واقعی ست و در خلاصه داستان آن آمده: در زندگی تو زنی است با چشمانی شکوهمند که لبانش خوشه های انگور و لبخندش موسیقی و گل، اما هرکس بخواهد به او نزدیک شود ناپدید میشود….
⇓ دانلود فیلم ماهورا ⇓
مصرف اینترنت برای دانلود قانونی، نیم بها می باشد. کلیه اپراتورها موظف به اعمال هستند.
[دانلود نسخه 480p با حجم 556 مگابایت – 5.050 تومان]
[دانلود نسخه 720p با حجم 955 مگابایت – 5.200 تومان]
[دانلود نسخه 1080p با حجم 1.75 گیگابایت – 5.500 تومان]
[دانلود نسخه 1080p HQ با حجم 2.36 گیگابایت – 6.000 تومان]
برای مطالعه نقد و بررسی سینمایی ماهورا به پایین مراجعه نمایید.
بازیگران فیلم ماهورا:
بازیگران: ساعد سهیلی (امین)، میترا حجار (دختر عموی امین)، کامران تفتی جلیل (پسر عموی امین)، بهاره کیان افشار (ماهور)، احمد کاوری (سلطان)، مهدی صبایی (سروان ویژه ارتش)، مونا فرجاد (مریم)، یوسف مرادیان (خلبان)، داریوش ارجمند (پدر امین)، محسن افشانی (عزیز)، مالک سراج (ذبیح) و…
سایر عوامل سینمایی ماهورا:
سایر عوامل این فیلم : کارگردان، نویسنده: حمید زرگرنژاد/ تهیهکننده: علیرضا جلالی, حمید آخوندی/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری/ تدوین: كاوه ايماني، مژده قاجاريه/ طراح چهرهپردازی: شهرام خلج/ مدیر تولید و برنامهریزی: محمد عفراوی/ طراح صحنه: بهزاد آدینه/ طراح لباس: سارا خالدی/ منشی صحنه: مرضیه آذری/ موسیقی: ستاراورکی/ جلوههای ویژه میدانی: حمید رسولیان/ جلوههای وىژه بصری: سینا قویدل/ صدابردار: حسين بشاش/ صداگذار: آرش قاسمی/ مدیر تدارکات: فرامرز رضایی/ استوریبورد آرتیست: محمد فلاحتدار/ مشاور رسانهای: لیلا افشار/ عکاس: امير اماملي، مهدیه لطیفی
معرفی سینمایی ماهورا:
معرفی فیلم : ماهورا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی محصول سال 1395 است. این فیلم محصول ایران، به سبک اجتماعی (درام) و در فضای جنگی به زبانهای فارسی و عربی میباشد. این فیلم نامزد دریافت تندیس سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری (سینا قویدل) در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم براساس داستانی واقعی ساخته شده است. ماهورا دومین فیلم سینمایی حمید زرگرنژاد در مقام کارگردانی است. او پیش از این فیلم سینمایی پایان خدمت را کارگردانی کرده بود. در فیلم «ماهورا»، جنگ در حاشیه رخ میدهد و اصل قصه، درباره عشق و زندگی است. دانلود فیلم ماهورا
سالهای جنگ در کشور ما آنقدر قصه و حماسه ناشنیده دارد که تا سالیان سال بتوان از دل آنها سوژهای به دست آورد و فیلم ساخت. مدتها پیش اثری مثل دوئل همین کار را کرد و یا همین اواخر فیلم تنگه ابوقریب با دست گذاشتن روی نبردی که کمتر کسی به آن پرداخته بود، خاطره تازهای از آن روزگار را زنده کرد. فیلم ماهورا هم یکی از همین فیلمهاست که سوژه بکری از اتفاقات جنگ را انتخاب کرده و به جریان طایفههای عربزبان در خطه جنوبی مرز کشورمان، مرزی بین دو سرزمین ایران و عراق میپردازد.
نقد فیلم ماهورا
داستان فیلم ماهورا در روستایی مرزی رخ میدهد و در این روستا رسم بر این است زیباترین دختر روستا به قید قرعه به عنوان عروس هور انتخاب میشود و این دختر برای بقا و رزق و روزی هور باید یک روز در هفته خود را به آب بسپارد تا هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور، قاچاقچی ایرانی که در روستای مرزی ایران زندگی میکند؛ در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با ماهور با بازی اقدام به دزدیدن عروس هور میکند و …
نقد: “ماهورا” دومین فیلم بلند سینمایی حمید زرگرنژاد در مقام کارگردانی است، او پیش از این فیلم سینمایی “پایان خدمت” را کارگردانی کرده بود که نویسندگی آن را بهروز افخمی بر عهده داشته و در سال 1392 اکران شده است و در بخش رقابتی نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (امیر جدیدی) را در این بخش کسب کرد؛ همچنین این فیلم در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری نیز نامزد دریافت جایزه بود؛ وی که بیشتر به خاطر ساخت آثار مستند و فیلمهای تلویزیونی شهرت دارد امسال با فیلم ماهورا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و با اینکه در دو بخش جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری کاندید سیمرغ بود اما در نهایت نتوانست در هیچ رشته ای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند؛ حمید زرگرنژاد که مدتی در گروه تلویزیونی شاهد مشغول به فعالیت بوده و با پژوهش برای ساخت آثار مستند کوتاه و داستانی در آن سالها به شخصیتها و روایات واقعی جنگ نزدیک شده است و ماهورا را از دل یکی از همین داستانهای واقعی بیرون کشیده است. (دانلود فیلم ماهورا)
فیلمنامه ماهورا طی چهار سال تحقیق بر اساس یک واقعه تاریخی نگاشته شده است، درواقع این فیلم براساس واقعیت و مبتنی بر مستندی است که حمید زرگرنژاد با نام “حلقه در خاک” ساخته است شکل گرفت و همین واقعی بودن قصه فیلم باعث شد تا عوامل دنبال لوکیشنهای بکر در تالاب خوزستان بروند و تمام فیلمبرداریهای این فیلم در تالابها و روستای بازسازی شده احمد آباد سیار در روستای عطیش از توابع شهرستان کارون انجام شد و این فیلم به لحاظ پروداکشن فیلم خیلی سنگینی است که گروه در عرض ۴ ماه یک شهرکی را ساخته اند که بخشی از آن هم روی آب است و به لحاظ معماری و لوکیشن هم کار خاص است.
در ادامه نقد:
در فیلم ماهورا که ابتدا “حلقه در خاک” نام داشت و بعد به “ماهور” و سپس به “ماهورا” تغییر نام داد؛ ابتدا قرار بود محسن تنابنده در نقش امین یا همان سمور به ایفای نقش بپردازد اما به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه زانو، ساعد سهیلی جایگزین او شد که با وجود موهای ژولیده و ریش انبوه و وزنی که سهیلی برای این فیلم اضافه کرده، کم سن و سالیاش برای نقشش به چشم میآید.
فیلمنامه ماهورا در هور و حوالی سال 1395 اتفاق میافتد و پر از زیبایی، نماد، جانبخشی به طبیعت بیجان و خونِ دلِ آدمی است، چه برای عشق، چه مرگ. داستانی که روی کاغذ بسیار مسحورکننده و بهیادماندنی به نظر میرسد و نویسنده داستانی عاشقانه را در بستر وقایع و اتفاقاتی که به جنگ مربوط است روایت میکند، هرچند که جنگ در حاشیه رخ میدهد و اصل قصه درباره عشق و زندگی است، فیلمساز با بدعتی بهجا و مناسب از نمونههای مشابه و معمول اینگونه فیلمها فرار کرده است و برخلاف فیلم روز سوم که عاشق و معشوق در دو جبهه قرار داشتند (که آن هم در نوع خود از بهترینهای این ژانر است) یا دوئل که عاشق و معشوق هر دو درگیر جنگ هستند، در ماهورا معشوق قبل از شروع ماجرا از دست رفته و عاشق با مالیخولیای معشوق خود سر میکند، این بخش از داستان ماهورا دوستداشتنی است و زمینه خوبی را برای توجیه رفتارها و واکنشهای قهرمان خود یعنی امین را فراهم میکند. (دانلود فیلم ماهورا)
ماجرای ماهورا به سالهای جنگ تحمیلی ایران و عراق و در نواحی مرزی جنوب غربی برمیگردد، جایی که عشیره عرب -ایرانی روستایی سکنی گزیدهاند، ساکنان نیمی به فارسی و نیمی به عربی صحبت میکنند، با قهوه تلخ از مهمان پذیرایی میکنند، در عروسی زنان، حنا بر دست میگذارند، کِل میکشند و مردان، تیر هوایی شلیک میکنند، همه اینها ظرایفی است از سنت عرب که در بسیاری از فیلمها به سراغ آنها رفتهاند اما نتیجه در نهایت ابتر و ناقص از آب درآمده است، در ماهورا داستان فرق میکند و فیلم از لحاظ رعایت آداب و رسوم، پایبندی به سنتهای نواحی و پرهیز از سیاه نمایی، در کنار عروس آتش ساخته خسرو سینایی، یکی از بهترینهای سینمای ایران است و زرگرنژاد که اصالتاً جنوبی است در فیلمش با حنا، سورمه، چفیه و عبا و رقصهای بینقص اهالی روستا در عروسی، مجموعه بینظیری از سنتهای جنوب غرب را که مظلوم و مجهور مانده، بهخوبی به مخاطبان نشان میدهد، داستان فیلم ماهور در روستایی مرزی عراق رخ میدهد و در این روستا رسم بر این است زیباترین دختر روستا به قید قرعه به عنوان عروس هور انتخاب میشود که این روش انتخاب خود از قواعد سنتی خاصی برخوردار است و این دختر برای بقا و رزق و روزی هور باید یک روز در هفته خود را به آب بسپارد تا هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور با بازی ساعد سهیلی، قاچاقچی ایرانی که در روستای مرزی ایران زندگی میکند؛ در زندگی تو زنی است با چشمانی شکوهمند که لبانش خوشه انگور و لبخندش موسیقی و گل، اما هرکس بخواهد به او نزدیک شود ناپدید میشود – این جملات فالی است که مادر امین برایش از ته لیوان قهوهاش میخواند، در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با ماهور با بازی بهاره کیان افشار اقدام به دزدیدن عروس هور میکند، فال تعبیر میشود و زن که ماهور نام دارد، از دستِ امین میرود و روزگارِ او سیاه میشود و در سالهای ابتدایی جنگ یک هواپیمای شناسایی ایران در منطقه مرزی هور سقوط میکند و مردم منطقه به خلبان زخمی هواپیما پناه میدهند و این مسئله باعث هجوم نیروهای بعثی به روستاهای اطراف برای یافتن آن میشود و برای همیشه زندگی امین و باورهایش دستخوش تغییر میشود.
داستان فیلم مربوط به اتفاقات اوایل جنگ و تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن است؛ جایی در خوزستان نزدیک مرز عراق میان نیزارهای وسیع چند طایفه عرب زبان مشغول زندگی هستند که با شکل گیری انقلاب و آغاز جنگ زندگیشان دستخوش تغییراتی میشود، فیلم با صحنه قتل نامزد قهرمان اصلی فیلم به نام امین یا سمور با بازی ساعد سهیلی شروع میشود، اوکه بعد از قتل نامزدش بالکل نا امید از زندگی است در شب عروسی برادرش تصمیم میگیرد به زندگیاش پایان دهد و سعی میکند خود را در مرداب غرق کند اما در آخرین لحظه پیکر نیمه جان خلبانی ایرانی درست در همانجایی که او قصد خودکشی دارد می افتد و امین ناخواسته وارد ماجرایی خطرناک میشود، طایفه امین که دل خوشی از بعثی ها ندارد تصمیم میگیرند خلبان را به نیروهای ایرانی برسانند اما طایفه ای دیگر که قرار است به سبب عروسی به زودی با طایفه امین نزدیکتر شوند معتقدند باید خلبان را به بعثی ها تحویل دهند تا امنیتشان حفظ شود، امین به سراغ نیروهای ایرانی می آید وآنها را از حضور خلبان در میان طایفه اش با خبر میکند، از سوی دیگر نیروهای بعثی هم برای یافتن خلبان در زمان عروسی وارد میشوند و مردان هر دو طایفه را گروگان میگیرند تا خلبان را تحویل دهند و …
همچنین بخوانیم:
فیلم ماهورا عاشقانهای در بستر جنگ است که با وجود داستان زیبا و هولناکش از انسجام کافی برخوردار نیست؛ فیلم بسیار زیبا، بکر و نفسگیر و با صحنههایی شاد از تدارکات مراسم عروسی آغاز میشود و بیننده را با امین همراه میکند، از دل دعواهای قبیلهای، بمباران، مرگ و نجات آدمها میگذرد اما طی این روند چند باری از نفس میافتد و هرچقدر جلوتر میرود بیننده را نسبت به تماشای یک فیلم خوب نا امیدتر میکند و با وجود این که طرح اصلی داستان ماهورا از گیرایی کافی برای ساخت یک اثر سینمایی برخوردار است اما خروجی نهایی کار نشان از آن دارد که فیلمنامه به عنوان ماده اولیه ساخت فیلم به درستی شکل نگرفته است و بیشتر تمرکز خود را بر اتفاقات و حوادث نهاده است و از طرفی همین اتفاقات رابطه علیت و معلولی مشخصی با یکدیگر ندارند و رفتارهای شخصیتها قابل درک نیست و مهمترین مشکل فیلم همین نکته است كه تماشاگر تا انتهاي قصه همچنان مات ميماند نرگس كيست، سمور عاشق كيست؟ اصلاً قهرمان كيست؟ سمور يا فرمانده عراقي که شمایل قهرمانی پیدا میکند، همه چيز تا انتهاي فيلم رو هواست و عدم شخصیت پردازی درست، خرده روایات کم مایه و دیالوگهای بی رمق باعث شده روایت، مبتنی بر رویدادها پیش برود و شخصیتها نقش چندانی در پیرنگ اصلی داستان نداشته باشند و بار دراماتیک میان شخصیتها هم بیشتر ناظر بر خرده روایاتی است که تاثیر مستقیم بر مضمون فیلم ندارد و رخدادها مسیری را می پیمایند و شخصیتها مسیری دیگر و آنقدر شخصيت پردازيها بد است كه تا انتها فیلم بیننده منتظر میماند تا متوجه شود که قصه فيلم چيست و فیلمساز برای رفع این نقیصه مجبور ميشود پاره ای تصاویر مستند را در انتهاي فیلم بگنجاند تا بيننده را متوجه قصه كند و به مخاطب بفهماند ماجرا از چه قرار است و توضیحاتی که در نماهای مستند به نمایش گذاشته میشود نسبت به روایت اثر از شاخ و برگ کمتری برخوردار است و در کمتر از سه دقیقه داستان را بسیار روانتر و صمیمی تر از فیلم صد و چند دقیقه فیلمساز روایت میکند. (دانلود فیلم ماهورا)
در فیلم شخصیتهایی ظاهر میشوند که بیننده شاید اسمشان را در بین دعواهای برادران یا از زبان عراقیها شنیده باشد، اما اینکه کیستند، چه نسبتی با امین و اهالی روستا دارند، همچنان به کلاف سردرگمی میماند که مخاطب را مجبور به حدس زدن میکند، سرنوشت برخی شخصیتهای جانبی نیز، جای سؤال باقی میگذارد و نحوه رسیدن و قرارگیری آنها در موقعیتهای مختلف قابل فهم نیست و پیچیدگی بی موردی ایجاد شده که باعث سردرگمی بیننده شده است.
اصلی ترین نقطه ضعف “ماهورا” کارگردانی آن است، دکوپاژ و میزانسن از پویایی لازم برای یک اثر پر تحرک برخوردار نیست و در صحنه های زد و خورد این معضل بیشتر رخ نمایی کرده است و در نماهای اکشن تنها چیزی که دیده میشود تیراندازی هر کسی به هر طرف است که نه مشخص است با چه هدفی صورت میگیرد و نه جذابیتی دارد و کاتهای مداوم دوربین بهخصوص در صحنههای درگیری در تالاب باعث سردرگمی بیننده میشود، آنطور که مشخص است ماهورا میان دوراهی های بسیار گیر کرده است، میان سینمای دفاع مقدس و عاشقانه، میان قهرمان محور بودن یا اجتماعی بودن، میان اکشن بودن و شاعرانه بودن و حتي میان زبان عربی و زبان فارسی و آنچه در ماهورا می بینیم سرگشتگی و عدم تعیين مشخص میان دوگانگی های ذکر شده است، در این میان عدم تعین زبان شخصیتهای فیلم که مرتب میان فارسی و عربی سرگردانند همچنین اصرار زیادشان بر لهجه عربی بر این عدم قطعیت فیلم بیشتر دامن میزند، داریوش ارجمند در نقش شیخ روستا اُبهت لازم را دارد اما گاهی لهجهاش از دست میرود، محسن افشانی بار طنز برخی صحنهها را به دوش میکشد که گاهی مقبول و گاهی توی ذوق زننده از آب درآمده است و لهجه بد و نچسب عربي كامران تفتي در كنار بازی بد وی که باورش شده هرچه عصبی تر فریاد بزند به رئالیسم نزدیکتر است بسيار تو ذوق ميزند، به طور کل بازیهای اکثر بازیگران فیلم تکراری ، اگزجره و تصنعی میباشد، از ادا کردن دیالوگ تا نحوه سلاح به دست گرفتن آنها سراسر نقص است و گویی گروه با همان برداشت اول از نتیجه کار راضی شده اند و استفاده از تکه کلامهای عربی که به درستی ادا نمی شود و مشخص نیست به چه منظور استفاده شده است، در کنار عدم وجود یک راکورد ثابت در بازیها از دیگر نکات بازیها است و مشکلات این چنینی باعث شده بیننده تا پایان زمان حضور در سینما وارد فضای فیلم نشود و با درگیر نشدن در داستان نسبت به اتفاقات و جانفشانی های شخصیتها بی تفاوت باشد؛ هشت سال دفاع مقدس آن قدر داستانهای واقعی و گیرا دارد که تا سالهای سال میتواند به فیلمنامه نویسان و نویسندگان ما خوراک فکری دهد و گاهی دخالت ندادن بیش از حد خیال در واقعیت روایت میتواند اثر را سهل تر به سر منزل مقصود برساند ؛ علاوه بر معایب ذکر شده زیرنویس فارسی انتخاب شده نیز در برخی صحنه به دلیل نزدیکی به رنگ پسزمینه، ناخوانا شده و بسیاری از دیالوگهای عربی ترجمه شده از دست بیننده در میروند. (دانلود فیلم ماهورا)
ماهورا با تمام معایبی که دارد در دقایقی مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد و در نشان دادن عشق، رنج، عزا و مرگ به خوبی عمل کرده است و صحنههای دلخراش از جنگ و زندگیهای ویرانشده، همه آه از نهاد مخاطب بلند میکند مانند صحنه کبریت کشیدن سرباز عراقی برای آتش زدن فرد مخفی در کوره، انداختن چادر سیاه بر سر نوعروس با لباس سوزندوزی و … از نكات مثبت فيلم علاوه بر بازي خوب احمد كاوري در نقش فرمانده عراقی ميتوان به قابهای خوب مرتضی غفوری که در لوکیشنهای بکر و واقعی در تالابها و روستاهای جنوب ثبت شده است و چشم اندازی ملموس از هور ارائه کرده است در کنار معجزه صحنه بهزاد آدینه و موسیقی تمام و کمال ستار اورکی اشاره كرد؛ ستار اورکی که خود جنوبی است، با بهرهگیری از نواهای جنوب، شعر فولک عربی و اِلمانهایی از طبیعت مثل صدای باد و برخورد نیها در تالاب، حس دلهره، اندوه، طنازی و خشم را بهخوبی منتقل کرده و در کنار صحنههای بکر و بینظیر فیلم، مجموعهای محلی و در خور حال و هوای داستان ارائه میکند.